Consumentenvertrouwen nog net positief

Consumentenvertrouwen nog net positief

Het consumentenvertrouwen is in juli gedaald naar 1. Dat is een daling van vier punten ten opzichte van vorige maand, blijkt uit cijfers van het CBS.

De daling wordt vooral veroorzaakt doordat consumenten negatiever denken over het economisch klimaat. Die deelindicator daalde deze maand van 12 naar 4. Ook de koopbereidheid nam licht af, en 0 naar -1.

Het verschil in consumentenvertrouwen tussen jongeren en ouderen is sinds het begin van de crisis steeds groter geworden. Van jong naar oud wordt het vertrouwen steeds lager. Zo ligt de gemiddelde waarde voor consumenten tussen 18 en 29 op -2,1 over de jaren 2008 tot en met het eerste kwartaal van 2016. Bij 65-plussers is dat -22,1.

Consumenten hebben in mei 1,4 procent meer uitgegeven dan in dezelfde maand vorig jaar, meldt het CBS verder. Vooral aan voedings- en genotsmiddelen een duurzame producten werd meer besteed, met een stijging van ruim twee procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!