Door het verdwijnen van V&D neemt HEMA de marktleiderspositie over als het gaat om school-en schrijfwaren. Die verwachting spreekt director buying & merchandising hard goods & food Mischa Simons van de winkelketen uit op RetailWatching.
HEMA heeft dit jaar naar eigen zeggen het grootste back to school-assortiment ooit gelanceerd. Het wegvallen van V&D was volgens Simons niet dé reden om in te zetten op dit segment. “Maar het maakte de keuze natuurlijk wel makkelijker.”
Naast eigen ontwerpen is er in de schoolcollectie dit jaar plek voor zeventien merkseries. Die zijn vooral voor de breedte van het assortiment toegevoegd en moeten niet worden gezien als radicale vernieuwing, aldus Simons. “Het is een druppel op een gloeiende plaat.” De eigen merken blijven volgens haar het bestaansrecht van HEMA vormen.
De A-merken vallen volgens Simons nauwelijks op in het grotere geheel. Het belangrijkste bij de keuze voor externe merken is dat ze qua 'value' dicht bij HEMA staan, stelt zij. Merken die ‘te ver’ gaan, bijvoorbeeld met grove teksten, wijst de retailer af.
Op RetailWatching gaat Mischa Simons uitgebreid in op de sterkere focus op back to school, online vernieuwingen en waarom HEMA de moeilijke retailtijd gaat overleven.
Reacties 0