​Vier voordelen van automatisering in magazijnen

​Vier voordelen van automatisering in magazijnen

Door Rob Pauls
Salesmanager bij Lalesse Europe

Als in het magazijn de grenzen van de groei zijn bereikt, is verdere automatisering een must. Een automatisch opslag- en orderverzamelsysteem vergroot allereerst de capaciteit van uw operatie, maar biedt nog veel meer voordelen. Hieronder volgen de vier belangrijkste redenen om te kiezen voor automatisering, die met name opgaan voor e-commercemagazijnen.

Een producent van sportartikelen heeft eens uitgerekend dat zijn orderpickers soms wel 23 kilometer per dag te voet moesten afleggen. Dat is erg veel, maar stel dat het gemiddeld om achttien kilometer per dag gaat en dat het looptempo op zes kilometer per uur ligt. Dan doet elke orderpicker drie uur per dag niets anders heen en weer lopen. Hoeveel kilometer leggen uw orderpickers elke dag af?

Het reduceren van loopafstanden is het grootste, maar zeker niet het enige voordeel van een automatisch opslag- en orderverzamelsysteem. Wij hebben hier vier voordelen op een rij gezet.

1. Niet meer lopen
In een geautomatiseerd magazijn verliezen orderpickers geen tijd meer met zoeken en lopen naar picklocaties. Het systeem brengt de pickvoorraad naar de orderpickers, die kunnen blijven staan waar ze staan en alleen maar het juiste aantal artikelen hoeven te pakken. Dat betekent dat de productiviteit van het orderpickproces met sprongen omhoog gaat. En vergeet niet de ergonomie. Wie elke dag opnieuw kilometers moet lopen, krijgt vroeg of laat te kampen met klachten aan voeten, knieën of rug.

2. Geen fouten meer
Het tweede voordeel betreft de kwaliteit van de operatie. De besturing van het automatisch opslag- en orderverzamelsysteem garandeert dat de orderpickers op het juiste moment de juiste pickvoorraad voor zich hebben. Vaak kunnen ze maar uit één bak picken, zodat misgrijpen nagenoeg onmogelijk is. Met slimme hulpmiddelen, denk aan digitale schermen of displays, is het bovendien mogelijk om aantallen en afbeeldingen van artikelen te tonen. Pickfouten zijn daardoor nagenoeg uitgesloten, waardoor het aantal onjuiste afleveringen daalt en de klanttevredenheid toeneemt.

3. Minder ruimte
Een automatisch opslag- en orderverzamelsysteem heeft een grotere opslagdichtheid dan een manueel opslag- en orderverzamelproces. Anders gezegd: er is minder ruimte nodig voor de totale voorraad. De reden is dat in een automatisch systeem minder brede of zelfs helemaal geen gangpaden nodig zijn om de artikelen uit de opslaglocaties te halen. Mensen hebben nu eenmaal veel manoeuvreerruimte nodig, zeker als ze met orderpickkar en andere hulpmiddelen op pad gaan.

4. Kortere doorlooptijden
Het laatste voordeel heeft betrekking op de doorlooptijd. In een manueel orderpickproces kan het lang duren voordat een order gereed is, zeker als een order uit meerdere orderregels bestaat en meerdere picklocaties moeten worden bezocht. In een automatisch opslag- en orderverzamelsysteem is de doorlooptijd beperkt, ook als het aantal orderregels per order groot is. Het systeem zorgt ervoor dat de bakken met pickvoorraad achter elkaar in de juiste volgorde worden aangevoerd, zodat een order binnen een half uur verzendklaar kan zijn.

Kortom: een automatisch opslag- en orderverzamelsysteem biedt oplossingen voor de problemen waar e-commerce-magazijnen vroeg of laat tegenaan lopen: te lage productiviteit, te grote loopafstanden, te lange doorlooptijden, te weinig ruimte en te veel fouten.

Meer weten over automatisering van magazijnen? Download de whitepaper van Lalesse Europe.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!