Jumbo heeft de omzet van zowel zijn supermarkten als dochter La Place in het eerste half jaar zien toenemen. De vergelijkbare omzet van de restaurantketen nam met elf procent toe ten opzichte van een jaar eerder.
De Jumbo-winkels boekten een autonome omzetgroei van vier procent, waarmee de retailer boven het marktgemiddelde van 2,4 procent presteert. De totale omzet van het concern groeide met 13,4 procent tot bijna 3,59 miljard euro. De supermarktketen investeert dit jaar in totaal 125 miljoen euro, voor het grootste deel in vernieuwing van de winkels.
La Place groeide autonoom verder, ondanks de ‘ontvlechtingsoperatie’ uit V&D en de integratie binnen Jumbo, zo zegt managing director Bart van den Nieuwenhof. De resultaten van de horecaketen zijn volgens Jumbo-ceo Frits van Eerd in lijn met de verwachtingen. “Ook de synergie tussen La Place en Jumbo wordt steeds meer zichtbaar.” Verschillende producten en concepten worden onderling uitgewisseld.
La Place breidt dit jaar verder uit, onder meer met heropeningen van vestigingen in voormalige V&D-panden. Daarvoor is de retailer dicht bij een deal met Hudson’s Bay, zegt cfo Ton van Veen tegen NRC. Voor een groot deel wordt daarbij voormalig personeel weer aangenomen. Vijftienhonderd medewerkers zijn al opnieuw aan de slag gegaan bij La Place.
Jumbo kondigt verder aan zijn thuisbezorgingsgebied verder uit te breiden. In het eerste half jaar werd bovendien het aantal pick-up points uitgebreid van honderd naar 266. “Het is de bedoeling deze activiteiten op steeds meer plaatsen aan te bieden’’, aldus Van Eerd.
Reacties 0