Gemiddeld 4,6 procent van alle online bestellingen werd in het eerste kwartaal van dit jaar direct naar een ophaalpunt gestuurd. Dat is bijna de helft meer dan in het eerste kwartaal van 2015, blijkt uit onderzoek van Paazl.
Het ging over heel 2015 om zo’n 3,6 miljoen pakkatjes die rechtstreeks van webshop naar afhaalpunt gaan. Daarnaast komt nog eens vier procent van het totale aantal online bestellingen bij een pakketpunt terecht na een mislukte bezorgpoging, zo’n 4,5 miljoen pakketten.
Groningen is de stad waar de meeste pakketjes rechtstreeks naar een afhaalpunt worden verzonden, met 5,9 procent. Ook Nijmegen, Leiden en Hengelo scoren met 5,2 procent hoogt. Uit de top drie en het feit dat ook Tilburg in de top tien staat, maakt Paazl op dat webshops die op studenten mikken er goed aan doen om afhalen als alternatief aan te bieden voor thuisbezorging.
Verder worden de punten veel gebruikt voor retourzendingen. Gemiddeld dertien procent van de online bestellingen wordt teruggestuurd, bijna altijd via pakketpunten.
De Vereniging van Postale en Bancaire Retailers (VVP) verloor onlangs een kort geding van PostNL, dat de vergoeding voor winkeliers met een pakketpunt heeft verlaagd. PostNL zegt dat dat is gebeurd, omdat de handelingen die een winkelier moet doen zijn versimpeld. Er loopt nog een bodemprocedure over de zaak.
Reacties 0