Albert Heijn haalt cartoonfiguurtjes en andere kinderhelden van de verpakkingen van huismerkproducten af. Bij zo’n twintig tot dertig producten wordt de kindermarketing ‘in fases’ geschrapt, meldt Metro.
Op producten van andere dan het eigen merk blijft voorlopig nog wel kindermarketing te zien. “Op ons eigen merk hebben we de meeste invloed”, zegt een woordvoerder. Het afbouwen van de reclame-uitingen op ongezonde producten moet eind volgend jaar zijn afgerond.
Vorige maand maakte Plus al bekend te stoppen met kindermarketing op ongezonde huismerkproducten. Gezondere producten worden juist ‘aantrekkelijker gemaakt’, liet de supermarktketen weten. Ook Albert Heijn introduceert nieuwe kinderfiguurtjes op gezondere producten van het huismerk. De Consumentenbond laat weten te hopen dat andere supermarkten en fabrikanten het voorbeeld van Albert Heijn en Plus volgen.
Eerder dit jaar werd bekend dat zestien supermarkten de reclameregels voor kindermarketing hebben overtreden. Naast Plus waren dat onder meer DekaMarkt, Coop, Hoogvliet, Spar en Emté.
Reacties 0