Supermarkten dwingen consumenten vaak grotere verpakkingen te kopen dan nodig is. Om verspilling tegen te gaan moeten ze meer variëren met de verpakkingsgrootte. Dat stelt onderzoeker Toine Timmermans van de Wageningen Universiteit tegenover de NOS.
Ook de impulsaankopen die consumenten in supermarkten doen zorgen voor meer voedselverspilling, doordat die met regelmaat ongeopend in de prullenbak belanden. Consumenten die met een boodschappenlijstje shoppen, gooien minder eten weg.
Verder denken veel mensen volgens Timmermans ten onrechte dat eten altijd bedorven is als de houdbaarheidsdatum is verstreken. Staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken laat uitzoeken of de regelgeving op dit gebied versoepeld kan worden.
In ons land wordt jaarlijks voor ruim twee miljard euro aan eten weggegooid. Dat staat gelijk aan 135 kilo per persoon. De overheid heeft als doelstelling om de voedselverspilling met twintig procent terug te dringen, maar die wordt volgens recente rapportages niet gehaald.
In het septembernummer van RetailTrends wordt uitgebreid stilgestaan bij voedselverspilling in de retailbranche. Wat doen supermarkten al om verspilling te beperken en waar liggen nog kansen? Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0