Retailers die samenwerken door een pand met elkaar te delen, zullen langzaam de overhand krijgen in de winkelstraat. “Dit is de evolutie waar retailen naartoe gaat”, zegt head of strategic insights Terna Jibo van retaildesignbureau Portland in het septembernummer van RetailTrends.
De opkomst van ‘hybride winkels’ is volgens Jibo al enkele jaren bezig. Vooral in Noord-Europa zie je veel ruimtes die op verschillende manieren worden gebruikt, signaleert hij. “Ook in de vorm van bijvoorbeeld winkelcentra die eveneens gezondheidszorgfaciliteiten en ontmoetingsplekken voor buurtbewoners aanbieden.”
The Read Shop is in Nederland het duidelijkste voorbeeld van een retailer die gelooft in combinatiewinkels. De boekhandelketen werkt inmiddels op locatieniveau samen met D.I.O., Coop, Plus en huishoudformule Prima. Algemeen directeur Jos Boot van RDC, het concern achter The Read Shop, ziet dergelijke concepten eveneens als de toekomst van retail. “Dit is waar de consument om vraagt.”
In het septembernummer van RetailTrends wordt dieper ingegaan op verrassende manieren waarop retailers partnerships kunnen opzoeken, op locatie-, marketing- en productniveau. Zowel samenwerkingen met partners binnen als buiten de retail komen aan bod. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0