De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) dient een klacht in tegen Ahold Delhaize vanwege de manier waarop het zijn leveranciers benadert. Het supermarktconcern handelt in strijd met de Gedragscode Eerlijke Handelspraktijken, zegt directeur Philip den Ouden tegen Levensmiddelenkrant.
Ahold Delhaize wil met terugwerkende kracht vanaf 1 januari prijsverlagingen doorvoeren voor zijn grootste leveranciers. Eerder werd al duidelijk dat de gedragscode, die de macht van supermarkten moet inperken, kortingen met terugwerkende kracht niet toestaat. “Het is heel spijtig als er gedragsregels worden ondertekend en niet worden nageleefd”, aldus Den Ouden.
De klacht is ingediend bij de stuurgroep Eerlijke Handelspraktijken. Wat daar uitkomt is onduidelijk, omdat er geen afspraken zijn over hoe zo’n klacht moet worden behandeld.
Ahold Delhaize liet eerder weten zich wel aan de code te houden. “We voeren individuele gesprekken met deze leveranciers, en we moeten daarin samen tot overeenstemming komen.” Van eenzijdigheid is volgens de retailer geen sprake. FNLI geeft toe niet op de hoogte te zijn van individuele onderhandelingen tussen Ahold Delhaize en zijn leveranciers. “Maar waar rook is, is vaak vuur.”
Reacties 0