Klacht tegen Ahold Delhaize om schenden code

Klacht tegen Ahold Delhaize om schenden code

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) dient een klacht in tegen Ahold Delhaize vanwege de manier waarop het zijn leveranciers benadert. Het supermarktconcern handelt in strijd met de Gedragscode Eerlijke Handelspraktijken, zegt directeur Philip den Ouden tegen Levensmiddelenkrant.

Ahold Delhaize wil met terugwerkende kracht vanaf 1 januari prijsverlagingen doorvoeren voor zijn grootste leveranciers. Eerder werd al duidelijk dat de gedragscode, die de macht van supermarkten moet inperken, kortingen met terugwerkende kracht niet toestaat. “Het is heel spijtig als er gedragsregels worden ondertekend en niet worden nageleefd”, aldus Den Ouden.

De klacht is ingediend bij de stuurgroep Eerlijke Handelspraktijken. Wat daar uitkomt is onduidelijk, omdat er geen afspraken zijn over hoe zo’n klacht moet worden behandeld.

Ahold Delhaize liet eerder weten zich wel aan de code te houden. “We voeren individuele gesprekken met deze leveranciers, en we moeten daarin samen tot overeenstemming komen.” Van eenzijdigheid is volgens de retailer geen sprake. FNLI geeft toe niet op de hoogte te zijn van individuele onderhandelingen tussen Ahold Delhaize en zijn leveranciers. “Maar waar rook is, is vaak vuur.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!