TLN en Rijkswaterstaat starten binnen nu en een jaar met het testen van truck platooning. Hierbij worden goederen vervoerd door elektronisch verbonden vrachtwagens die op korte afstand van elkaar over de snelweg rijden.
In de voorbereiding op de pilot werken TLN en Rijkswaterstaat samen met een groot aantal partijen waaronder Unilever, Albert Heijn en Jumbo. Zij kijken gezamenlijk hoe truck platooning ingezet kan worden. Uiteindelijk moet er met twee à drie trucks op verschillende wegen in Nederland worden gereden.
Rijkswaterstaat organiseerde dit voorjaar de European Truck Platooning Challenge. Hierbij reden trucks van Daf Trucks, Daimler Trucks, Iveco, MAN Truck & Bus, Scania en Volvo voor het eerst als truck platoons over landsgrenzen heen.
Bij truck platooning zijn vrachtauto’s elektronische aan elkaar gekoppeld waarbij de voorste truck de snelheid en route bepaalt. De andere trucks volgen automatisch zonder dat daar hulp van chauffeurs voor nodig is. Daardoor volgen de trucks elkaar op korte afstand en komt er meer ruimte op de weg vrij voor andere voertuigen. Dit bevordert de doorstroming van het verkeer waardoor goederen sneller op hun bestemming zijn. Daarnaast kan het voor brandstof- en CO2-besparingen tot tien procent zorgen.
Reacties 0