Nederlandse consumenten kopen in toenemende mate drogisterijartikelen in Duitsland. De adviesprijzen liggen daar ruim de helft lager, berekende prijsadviesbureau Simon-Kucher volgens Het Financieele Dagblad.
De gemiddelde productprijzen verschillen een stuk minder van elkaar, doordat Nederlandse drogisterijen veel promoties houden. Daarmee komt de gemiddelde prijs van een merkproduct in de buurt van die bij de oosterburen, stelt een woordvoerder van Garnier. Zestig tot tachtig procent van de veel verkochte drogisterijartikelen wordt in de aanbieding gekocht, stelt managing partner Onno Oldeman van Simon-Kucher. Hij noemt de promotiedruk in Nederland ‘extreem’.
Zolang consumenten nog niet de grens over gingen voor drogisterijproducten, was er geen noodzaak om iets aan de prijsverschillen te doen, analyseert Oldeman. Hij ziet die houding nu omslaan, maar vreest dat veel partijen te laat zijn. “Ze onderschatten hoeveel tijd het kost voordat een organisatie klaar is om de prijzen internationaal te harmoniseren.”
Reacties 0