Een meerderheid van de Britse consumenten staat open voor meer technologie in de winkel. Dat concludeert Barclays in zijn New Retail Reality-rapport, waarvoor tweeduizend mensen zijn ondervraagd.
57 procent van de consumenten geeft aan dat ze winkels die met slimme paskamers zijn uitgerust eerder zouden bezoeken. Vrouwen (66 procent) hechten daar meer waarde aan dan mannen (52 procent). Nog eens 57 procent ziet een meerwaarde in virtual reality, terwijl het gebruik van augmented reality voor 52 procent een reden is om winkels eerder te bezoeken.
Verder wil 65 procent van de ondervraagden meer touchscreens in de hoofdwinkelstraten zien. Het gebruik van drones in retail is minder populair. Twee derde van de consumenten maakt zich zorgen om de veiligheid, privacy en ongelukken.
Het onderzoek laat ook zien dat de winkelstraat een essentieel onderdeel blijven uitmaken van de winkelervaring, zegt Ian Gilmartin van Barclays. Zo zegt bijna twee op de drie consumenten eerst producten in de winkelstraat te willen zien, voordat ze die aanschaffen. “De conclusie van ons onderzoek is dat de sleutel naar succes voor veel retailers ligt in een balans tussen fysieke winkels en een online aanbod, waarbij technologische innovatie kan helpen winkelend publiek de winkel in te krijgen.”
Reacties 0