Tuunte heeft de ambitie om onder meer via franchising uit te groeien tot een landelijke speler. De kledingketen uit het oosten is nu ‘te groot voor een servet en te klein voor een tafellaken’, zegt directeur Louis van Andel in het novembernummer van RetailTrends. “We moeten naar de zeventig tot honderd winkels.”
Tuunte heeft nu veertig winkels, maar dat is volgens Van Andel wat weinig nu het bedrijf fors investeert in productontwikkeling. “Daarvoor moet je aan de winkelkant volume creëren.” Dat moet onder meer met de hulp van franchisenemers gebeuren, vertelt hij. “We voeren inmiddels de eerste gesprekken.”
Ook alternatieve distributiekanalen zijn belangrijk voor Tuunte. “We hebben al een webwinkel, maar nu we een merk worden, kijken we ook naar en Zalando, bol.com en Amazon”, aldus Van Andel.
Tegenover winkelopeningen in steden als Nieuwegein en Zoetermeer, staat het vertrek uit kleine plaatsen waar Tuunte van oudsher veel aanwezig is. “We zijn vaak naast Kruidvat de enige winkel”, ziet de directeur. De kledingketen heeft echter vooral een klant nodig die gaat winkelen. “We verplaatsen ons langzaam maar zeker naar plaatsen met minimaal zestigduizend inwoners.”
De aanpassing aan het winkelbestand is één van de vier pijlers die ervoor moeten zorgen dat Tuunte weer in de zwarte cijfers belandt. Dat is de afgelopen vijf jaar niet gelukt. “We zijn een verlieslijdend bedrijf, dat is geen geheim. Dan kun je huilen en naar de buitenwacht wijzen of beetpakken waar je echt in gelooft”, aldus Van Andel. In het nieuwste nummer van RetailTrends gaat hij dieper in op de verschillende pijlers achter het vernieuwde Tuunte. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0