De tijd waarin consumenten zonder maatschappelijk bewustzijn shopten, is voorbij. Een groeiende groep gaat voor authentieke nichemerken, die ze met een gerust geweten kunnen kopen. De unbrandable consument rukt op en retailers kunnen zich maar beter voorbereiden, zei merkactivist Adam Stone in het oktobernummer van RetailTrends.
"Natuurlijk, we praten nog over een minderheidsgroep", zegt Stone over de opmars van de unbrandables. "Maar deze minderheidsgroep vertegenwoordigde vroeger zo'n één procent van het totaal, nu is het zo'n tien procent. Zij hebben geld te besteden, dus ze verdienen het om gehoord te worden." De merkactivist is somber over de toekomst van veel merken, die volgens hem de aansluiting met de nieuwe consument missen en waarschijnlijk ook nooit meer zullen vinden. "Merken lopen het risico betekenisloos te worden." Op zoek naar een manier om de kritische consument te bedienen, die verlangt naar oprechtheid, transparantie en eerlijkheid? Vijf tips.
1. Focus op een niche
Wie relevant wil zijn voor een grote groep, moet veel compromissen sluiten. En dat is niet bevorderlijk voor authenticiteit.
2. Zorg goed voor je personeel
Klanten plukken daar uiteindelijk de vruchten van.
3. Laat zien door wie, hoe en waar producten worden gemaakt
G-Star heeft online bijvoorbeeld een manufacturingmap met zijn kledingfabrieken. Wie op de produced by-knop klikt, krijgt onder meer informatie over de duur van de samenwerking, het aantal fabrieksarbeiders en duurzaamheidprogramma’s. Onthoud: transparantie is waardevol, geen risico.
4. Wees benaderbaar
Zorg voor goede service, ook als een aankoop al is afgerond. Sta open voor feedback van klanten en gebruik dat om je service verder te verbeteren.
5. Laat je merk geleidelijk groeien door unbrandables erover te laten praten
Je verhaal begint bij hen, niet bij een reclamebureau. Inspireer shoppers bijvoorbeeld met relevante content. Zoals Stone zegt: “The story is king.”
Een hoopvol bericht: Nederland is betrekkelijk rijk aan unbrandable initiatieven. Het 'uit liefde en noodzaak' ontstane sneakermerk Patta, bijvoorbeeld. De oprichters wilden hun familie en vrienden voorzien van een stabiele voorraad schoenen en kleding. Kleinschaligheid was het uitgangspunt, maar de groei kwam vanzelf. "Als merk moet je oprecht zijn, iets anders wordt niet geaccepteerd", besluit Stone.
Reacties 0