Logistiek: kopen of knutselen?

Logistiek: kopen of knutselen?

Logistiek en levering zijn kritische bedrijfsprocessen. En daarmee ook de keuze voor het al dan niet aankopen van een warehousemanagementsysteem of er zelf één te ontwikkelen. Voor beide opties valt wat te zeggen. Wat zijn de voors en tegens? EtailTrends zette eerder dit jaar voor beide varianten drie plussen en minnen op een rij en keek hoe IKEA en Zalando het doen.

Kopen
Voordelen
- Door centrale updates blijven toepassingen up-to-date
- Veel pakketten bieden best practices, die je op weg kunnen helpen om je eigen processen in te richten
-Systemen bestaan veelal al lange tijd en zijn door de maker doorontwikkeld, waardoor zij stabiel zijn.

Nadelen
-De leverancier volgt zijn eigen route wat betreft ontwikkeling en updates. Hoewel er geluisterd kan worden naar de klant, is het niet vanzelfsprekend dat doorontwikkeling van een toepassing aansluit op veranderingen in de markt
-Wanneer aanvullend maatwerk nodig is, wordt dit niet meegenomen in updates van het pakket en zal zelfstandig getest en geïmplementeerd dienen te worden
-Het kan lastig of kostbaar zijn om specials op de juiste manier af te handelen.

Eigen oplossing
Voordelen
-Vrijheid om het warehousemanagementsysteem naar eigen idee in te richten, zonder inperking door onmogelijkheden van anderen
-Zelf updates kunnen ontwikkelen die nodig zijn voor veranderende marktomstandigheden en deze in eigen tempo kunnen doorvoeren
-Niet afhankelijk van leveranciers die een andere richting op ontwikkelen dan nodig is voor je bedrijf, of die failliet gaan en niet meer kunnen leveren.

Nadelen
-Het vereist een omvangrijk team om een gedegen warehousemanagementsysteem te bouwen en te onderhouden. Dat kan een flinke kostenpost met zich meebrengen
-Zelfbouw kan ervoor zorgen dat je als bedrijf afhankelijk wordt van de personen die het systeem hebben ontwikkeld.
-Voortdurende doorontwikkeling moet zelfstandig gebeuren en goed geborgd zijn in de organisatie.

Wanneer het over standaardisatie van warehousemanagementsystemen gaat, wordt al gauw gesproken over IKEA. De keten staat bekend om zijn uniforme werkwijze, waarbij alle distributiecentra hetzelfde aangekochte systeem gebruiken en waardoor ook alle vestigingen gebonden zijn aan de werkwijze die daaruit voortkomt. Naar verluidt wordt zo'n twee keer per jaar een update doorgevoerd om de processen bij de tijd te houden. Een tijdrovende klus, maar door de lage frequentie overzichtelijk en beheersbaar.

De reden voor zelfstandig ontwikkelen is het onderscheidend vermogen van logistiek en bezorgservices qua klanttevredenheid. Zalando is van mening dat er ruimte nodig is om verbeteringen door te voeren en processen aan te passen aan de wensen van klanten, zonder afhankelijk te zijn van partners. Zo is het bij de huidige werkwijze mogelijk om nieuwe automatiseringstechnologieën door te voeren, zoals nieuwe proceslay-outs in het logistieke centrum. De manier waarop retouren bedrijfbreed afgehandeld worden, is bovendien niet te vinden in standaardsystemen, stelt Zalando. Waarbij het ook mogelijk is om snel nieuwe partners aan te sluiten, een cruciaal onderdeel in Zalando's platformstrategie.

Innovatie en snelheid zijn terugkerende argumenten bij de keuze om al dan niet zelf iets te bouwen of in te kopen. Daarbij rijst vooral de vraag hoe snel je moet kunnen inspelen op de markt. Een vraag die thuishoort in de boardroom. Dat onderstreept eens temeer dat ook de invulling van het warehousemanagementsysteem onderdeel is van de bedrijfsstrategie.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!