Het heeft voor supermarkten weinig zin om verder te groeien door nieuwe winkels te openen. "We hebben in Nederland al een fijnmazig netwerk van supermarkten”, zegt algemeen directeur Jan Brouwer van Plus in Het Financieele Dagblad.
Groeikansen zitten hem voor supermarkten vooral in meer aandacht voor eten en drinken in de winkel, zegt Brouwer. Hij verwacht dat de extra omzet die dat oplevert de iets lagere marges compenseert. “Nederlanders besteden relatief weinig aan eten en drinken, we zijn van nature redelijk calvinistisch”, aldus Brouwer. Door meer beleving rond die producten te bieden kan de interesse daarvoor verhoogd worden, meent de directeur.
Wat betreft de groei ten opzichte van bakkers, slagers, groenteboeren en andere specialisten is de rek er voor supers wel uit, zegt Brouwer. “We zitten in een kleine, verzadigde markt waar de traditionele bronnen van groei zijn opgedroogd.” Het enige wat supermarkten daarom kunnen doen, is volgens hem de bestedingen per klant aanjagen.
Plus introduceerde eerder deze maand in Abcoude zijn nieuwe winkelconcept Briljant 2.0. Daar worden onder meer op de ‘Makerij’ verschillende maaltijden ter plekke bereid.
Reacties 0