De online bestedingen rondom het sinterklaasfeest hebben dit jaar voor het eerst de grens van één miljard euro gepasseerd. Er wordt in de vijf weken voorafgaand aan pakjesavond 1,26 miljard euro uitgegeven, wat een groei van 35 procent betekent ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van belangenvereniging Thuiswinkel.org en PostNL.
De gemiddelde weekomzet van Nederlandse etailers ligt in de periode vanaf 1 november 29 procent hoger dan normaal. Waar de weekomzet normaal een kleine tweehonderd miljoen euro bedraagt, is dat deze periode ruim 250 miljoen. Vorig jaar lag de weekomzet rond het sinterklaasfeest nog op 187 miljoen euro, wat destijds een toename van 24 procent betekende.
“Daarnaast gaat Sinterklaas goed met zijn tijd mee en doet hij steeds vaker zijn aankopen via mobiele telefoon”, stelt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. Zo’n twaalf procent van de online aankopen wordt dit jaar via een smartphone gedaan, tegenover zeven procent een jaar eerder.
De belangenvereniging sprak onlangs de verwachting uit dat het sinterklaasfeest voor een kwart meer omzet zou zorgen dan in een reguliere week. Voor heel 2016 verwacht Thuiswinkel.org een online omzet van negentien miljard euro voor de Nederlandse e-commercesector.
Reacties 0