Albert Heijn neemt beslissingen zonder naar de franchisenemers te luisteren in plaats van samen met hen op te trekken. “De communicatie is heel gebrekkig”, zegt voorzitter Twan van Meel van de franchisevereniging tegen Distrifood.
Albert Heijn zou onder meer niet luisteren naar zijn ondernemers in klankbordgroepen, en niet of verkeerd notuleren tijdens vergaderingen. “Daar gaat zó veel verkeerde energie in zitten, als je transparant bent, gebeurt dat niet”, aldus Van Meel. Ook voor de omgang met e-commerce, waardoor AH-ondernemers naar eigen zeggen worden beconcurreerd door hun eigen moederbedrijf, komt een oplossing niet dichterbij. “Daar kunnen we zo een procedure over starten, maar we hopen het niet nodig te hebben”, aldus de franchisevoorzitter.
De franchisenemers van Albert Heijn verloren vorige maand een rechtszaak van de supermarktketen. Zij zijn van mening benadeeld te worden door hun franchisegever, onder meer doordat de retailer inkoopvoordelen niet aan hen doorgeeft en zij niet meedelen in de winst over Allerhand ene de bonusfolder. De ondernemers maakten op basis van de franchiseovereenkomst echter geen aanspraak op het principe van ‘eerlijk delen’, oordeelde de rechter.
Senior vice president real estate & construction and franchise Anneke de Vries van Albert Heijn erkende eerder al dat zowel Albert Heijn als de ondernemers een stap moeten doen om nader tot elkaar te komen. “Waar twee kijven, hebben twee schuld.”
Reacties 0