​Machine maakt einde aan loze verpakkingsruimte

​Machine maakt einde aan loze verpakkingsruimte

CEVA Logistics heeft een machine in gebruik die bestellingen in de juiste maat dozen verpakt. De logistiek dienstverlener heeft daarom geen last meer van loze verpakkingsruimte, schrijft de NOS.

De machine is afkomstig van Neopost, dat er samen met Docdata aan heeft gewerkt. De aanschaf ligt tussen de vijfhonderdduizend en een miljoen euro, maar levert de nodige kostenbesparingen op. “Er zullen jaarlijks zo’n zeven- tot achthonderdduizend pakjes door de machine gaan. Voorheen deden we alles met de hand”, zegt manager Bart Hammen van CEVA Logistics. Daarnaast flink op karton en opvulmateriaal te kunnen besparen.

Neopost heeft inmiddels zo’n tien machines verkocht en verwacht er volgend jaar twee keer zoveel te verkopen. De Verenigde Staten vormen een belangrijke afzetmarkt. Daar is de grootte van het pakket namelijk bepalend voor de kosten van de verzending, stelt verkoopmanager Marc Aandeweg. “Bij ons betaal je ook nog op basis van gewicht.”

Hoogleraar Logistiek René de Koster van de Erasmus Universiteit ziet de machine als ‘een evolutie die de komende jaren plaatsvindt in de verpakkingsindustrie’. De meeste bedrijven pakken de bestellingen nu nog met de hand in, zegt hij. “Zelfs bedrijven als Amazon.”

Bekijk een video van de machine op RetailWatching.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!