Specsavers hoopt in de toekomst eenvoudige medische handelingen uit te mogen voeren in zijn winkels. De optiekketen denkt aan het uitspuiten van oren en het preventief testen van het netvlies op bijvoorbeeld suikerziekte. Dat vertelt directeur Remko Berkel van Specsavers Nederland tegenover Het Financieele Dagblad.
De meetapparatuur van opticiens en audiciens bevat volgens Berkel steeds meer toegepaste technologie. “Dat geeft tijd en ruimte om taken uit de eerstelijnszorg naar ons toe te trekken.” Hij stelt dat Specsavers sommige taken goedkoper kan dan bestaande zorgverleners. De retailer wil het gesprek aan met zorgverzekeraars, die in eerste instantie terughoudend reageren.
Specsavers laat verder in De Financiële Telegraaf weten zijn marktaandeel de komende jaren flink te willen vergroten. Het Britse bedrijf verkoopt nu zo’n een op de vier brillen en een op de vijf hoortoestellen in ons land. Dat moeten er in beide segmenten een op de drie worden.
Berkel wil onder meer groeien ten koste van zelfstandige opticiens. Die groep is volgens hem goed voor de helft van de winkels, maar ‘slechts’ twintig procent van het aantal brillen. Dankzij hoge prijzen redden ze het nog, stelt hij. “Maar je bent natuurlijk heel inefficiënt bezig als je maar een of twee brillen per dag verkoopt.”
Specsavers telt momenteel 124 vestigingen in ons land. Een jaar terug maakte de keten al bekend dertig nieuwe winkels te willen openen in drie jaar tijd, voornamelijk op A1-locaties.
Reacties 0