HEMA telt momenteel zo’n twintig vestigingen van outletformule HEMArkt. Die zijn nodig om de grote hoeveelheid voorraad uit te verkopen. “We hebben het via opkopers geprobeerd, maar dat is lastig omdat het eigen merkartikelen zijn”, aldus ceo Tjeerd Jegen vrijdag op het Anton Dreesmann Jaarcongres.
Bij zijn aantreden in april 2015 stuitte Jegen op meer dan vijfhonderd miljoen euro aan voorraad. In onder meer voormalige warenhuizen van V&D worden producten tegen kortingen van de hand gedaan. De verkoopwaarde van de voorraad ligt na alle inspanningen inmiddels onder de vierhonderd miljoen, tot tevredenheid van de topman.
Jegen verwacht dat er uiteindelijk zo’n vijf permanente outlets overblijven. “Met een eigen merk kan het altijd gebeuren dat producten minder populair zijn dan vooraf ingeschat. Dan blijft er altijd behoefte aan een plek om die spullen in een outlet te verkopen.”
De ceo van HEMA liet verder weten in ons land eigenlijk alleen nog via vestigingen op stations van NS te kunnen groeien, maar daarvoor te wachten op duidelijkheid van de spoorwegmaatschappij. Van de bestaande zeshonderd vestigingen in de Benelux, zijn er volgens Jegen tien verliesgevend. “Dat is geen groot aantal. Op die locaties zullen we bijvoorbeeld aan het eind van het contract kijken of we in gesprek kunnen gaan over een huurverlaging.”
Reacties 0