Sligro Food Group heeft zijn winst vorig jaar met 9,1 procent zien teruglopen tot 73 miljoen euro. Daarmee blijft het moederbedrijf van Emté achter bij zijn eigen verwachting, laat directievoorzitter Koen Slippens donderdag weten.
Eerder deze maand maakte het bedrijf al bekend zijn omzet over vorig jaar met 5,4 procent te hebben zien stijgen tot 2,8 miljard euro. De omzet en brutowinst bij Emté staan echter onder druk. Door de ombouw van vestigingen naar de Emté 3.0-formule kon de afstand tot de marktgroei volgens Slippens wel worden verkleind.
Emté telt inmiddels vijftien vernieuwde vestigingen. Ook die renderen nog niet op het gewenste niveau. “Daar wordt inmiddels met man en macht aan gewerkt en de eerste resultaten zijn zichtbaar, al zijn we er nog niet”, aldus Slippens. Doordat de omzet van nieuwe winkels nog niet op het beoogde niveau ligt, drukken ze volgens de topman zwaar op de kosten. Datzelfde geldt voor de nieuwe vestigingen van groothandelstak Sligro.
De brutowinst van Sligro Food Group nam vorig jaar met 25 miljoen euro toe tot 645 miljoen euro. Als percentage van de omzet viel die echter licht terug tot 22,9 procent. De actie- en promotieaandelen in de omzet namen toe. Met name bij Emté is ‘extra geïnvesteerd in prijs en spaarcampagnes om de negatieve omzettrend te keren’.
Dit jaar is er bij de supermarktketen alles op gericht om de transitie naar 3.0 een succes te maken en de prestaties van de oudere winkels verder te herstellen. Sligro Food Group verwacht dat zowel de foodretail- als foodservicemarkt dit jaar verder zal groeien.
Reacties 0