De weg van Blokker Holding naar een sterke omnichannel organisatie gaat met vallen en opstaan. “We zetten telkens drie stappen vooruit en twee achteruit”, vertelt ceo Casper Meijer op het Anton Dreesmann Jaarcongres.
Het zijn turbulente tijden voor Blokker Holding, doordat het bedrijf zich in ‘een moordend tempo’ opnieuw aan het uitvinden is. Omnichannel is daarbij volgens Meijer de enige weg. De transitie gaat gepaard met de nodige veranderingspijn. “We ontkomen er niet aan om ons anders te organiseren en de pijn nu te nemen.”
Hij zegt zich in de transitie geen zorgen te maken om geld. De twee aandeelhouders van Blokker Holding zorgen volgens de topman voor een stabiele basis. “De enige zorg die ik heb, is of we wel snel genoeg gaan om de klant te kunnen volgen in zijn veranderende gedrag en meerwaarde te bieden.”
Blokker Holding telt zo’n 1500 winkels in ons land. Formules beschikken ‘soms wel over twee keer een landelijke dekking’, zegt Meijer. Er is volgens hem jarenlang te weinig ‘geld en liefde’ in gestoken, waardoor ze sleets zijn geworden. “Ze stonden niet strak gepositioneerd.” Met nieuwe concepten voor ketens als Blokker, Intertoys en Leen Bakker wordt getracht daar verandering in te brengen. “Als we een winkel zien als vier muren, een aantal dozen en een kassa, dan gaan we er niet komen. We willen experiences creëren waarbij online en offline volledig geïntegreerd zijn.”
Meijer ziet stenen winkels en online als een schijntegenstelling. “Het is heel belangrijk deze paradox te beslechten.” Als voorbeeld wijst hij naar de mogelijkheid om online bestellingen binnen drie uur op te halen bij Intertoys en de configurator van Leen Bakker, waarmee klanten kasten, bedden en banken zelf kunnen aanpassen. “We doen ons best het ritme van de klant te volgen.”
Reacties 0