‘Opzichtige’ bierreclame Albert Heijn onder vuur

‘Opzichtige’ bierreclame Albert Heijn onder vuur

Het Nederlandse Instituut voor Alcoholbeleid STAP heeft bij de Reclamecode Commissie een klacht ingediend tegen Albert Heijn. De aanleiding is een bierpromotie met een ‘stadion van bierkratten’ in een van de filialen van de supermarktketen.

Bij een AH-winkel in Maarssen is van kratten Amstel-bier een stadion gebouwd, met daarbinnen bierflesjes die voetbalspelers moeten voorstellen. Eind vorig jaar werd bij deze winkel al een ‘toegangspoort’ van Heineken-kratten gemaakt. STAP noemt deze manier van reclame maken voor bier onverantwoord. Kinderen en jongeren worden ‘zonder enige vorm van terughoudendheid’ met alcoholreclame geconfronteerd, stelt het instituut. Daarnaast hekelt STAP de associatie van alcoholgebruik met sportbeoefening.

Albert Heijn negeert volgens STAP ‘het toenemende besef dat ook het gebruik van beperkte hoeveelheden alcohol gezondheidsschade met zich meebrengt’. De formele klacht bij de Reclamecode Commissie heeft betrekking op de associatie tussen sport en alcohol. Bij de Heineken-promotie, toen STAP eveneens een klacht indiende, oordeelde de Reclamecode Commissie dat die niet in strijd was met de regels.

Albert Heijn laat in een reactie op NU.nl weten ‘verantwoorde verkoop van alcoholhoudende dranken’ belangrijk te vinden. “Dit neemt niet weg dat Albert Heijn een supermarktketen is en reclame moet kunnen maken voor de producten die zij verkoopt”, aldus een woordvoerder.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!