Hans Breukhoven overleed op 20 januari in zijn woonplaats Londen. Hij begon met een Free Record Shop in Schiedam, maakte er een imperium van en zag dat imperium vervolgens instorten. Hans Verstraaten schetst in het februarinummer van RetailTrends een portret van een leven vol ups en downs.
De formule van Free Record Shop was simpel: scherpe prijzen, een groot aanbod en indien mogelijk telkens als eerste nieuw uitgebrachte lp’s en singles in de schappen. Breukhoven noemde zijn medewerkers ‘samenwerkers’. Ja, er moest hard gewerkt worden, maar het moest ook gezellig blijven. Een soort familie.
Hans noemde zichzelf winkelier en dat zou hij zich de rest van zijn leven blijven noemen. Hij hield niet van latere titels als ceo en retailer, net zoals hij zich niet als ‘formuledenker’ zag of dat hij gek was op gedetailleerd uitgewerkte businessplannen.
Free Record Shop telt op het hoogtepunt zo’n 350 winkels in de Benelux en Scandinavië. In 2006 volgt de kentering, als muziek steeds vaker wordt gedownload. Het blijkt een natuurramp voor Breukhoven, die rond dezelfde tijd ook privé de nodige tegenslagen kent.
Eind oktober 2014 werd bij hem alvleesklierkanker geconstateerd. Daar ging zijn droom om heel gezond heel oud te worden. ‘Hans leek erin te grossieren, in dromen die iets te vaak veranderden in desillusies’, schrijft Verstraaten. Lees het portret van Hans Breukhoven in het februarinummer van RetailTrends, dat vrijdag verschijnt. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0