Telecomwinkelketen Phone House heeft het faillissement aangevraagd voor de zeventig eigen winkels. De 74 franchisevestigingen vallen buiten de aanvraag, meldt eigenaar Relevant Holdings.
Het faillissement heeft eveneens betrekking op de webwinkels, waaronder die van Typhone. Het bankroet is naar eigen zeggen het gevolg van de resultaten die ‘onvoldoende verbeterden’, ondanks investeringen in omnichannelsystemen en een nieuw winkelinterieur. Ook staat de omzet onder druk door de concurrentie van telecomaanbieders en de nieuwe telecomwet, waarbij het aanbieden van ‘gratis’ telefoons bij een abonnement aan banden is gelegd. Alle winkels blijven voorlopig geopend. De curatoren onderzoeken de mogelijkheden voor een doorstart.
Phone House investeerde eind vorig jaar nog in een nieuw winkelconcept. Voormalig Relevant Holdings-cco Wouter van der Ley zei destijds nog dat de resultaten verbeterd waren sinds de overname door Relevant Holdings. “In de oude Phone House werd heel erg gedacht vanuit volume, verkopen. Dat is overgegaan naar waarde toevoegen voor de consument, problemen oplossen, advies geven."
Bij de reorganisatie in 2014 werd een sterkere focus gelegd op het onlinekanaal Typhone en op samenwerkingen met andere retailers en merken, zoals Samsung en Media Markt. “Wij denken dat we goed zijn in dat klantgerichte, op de behoeften inspelende advies”, zei toenmalig ceo Bert van Dam in RetailTrends. “Dat verzorgen we in de winkels van Phone House voor onze klanten, maar die adviesrol kunnen we natuurlijk ook vervullen voor partners als Media Markt of een merkleverancier als Samsung.” Toch was de belwinkelketen nooit van plan afscheid te nemen van zijn eigen verkooppunten.
De Nederlandse tak van Phone House werd in 2015 door Dixons Carphone verkocht aan Relevant Holdings. Een jaar eerder werden bij een reorganisatie al eens vijftig winkels gesloten.
Reacties 0