Het zou mooi zijn als de retailbranche onderzoek en een variëteit aan management- en andere opleidingen samenbrengt op één locatie. “Dit heeft een positieve uitstraling op de hele sector”, schrijft sectorspecialist Jos Voss van Rabobank in het februarinummer van RetailTrends.
Voss spreekt in een analyse over het einde van de traditionele verkoper op de winkelvloer van het organiseren van een eigen ‘Wageningen’. Voor de foodsector is die universiteitsstad volgens hem een vlaggenschip met internationale allure als het gaat om onderwijs en onderzoek.
Het opleiden van mensen ziet Voss als niet meer dan een beginpunt. “Het principe van een leven lang leren geldt ook voor deze sector om mensen employable te maken en te houden.” In sommige sectoren van professionele dienstverlening zoals de advocatuur en accountancy geldt volgens hem een systeem van verplichte permanente educatie voor een aantal uur per jaar. “Dit kan als voorbeeld dienen”, stelt hij.
De combinatie van permanente educatie en een carrièrepad biedt mensen die in de branche willen werken een duidelijk perspectief en maakt het aantrekkelijker voor werknemers, aldus Voss. In de human capital-special van het februarinummer trekt hij ook een parallel met de voetbalwereld, waar kleinere clubs in Nederland fungeren als opleidingsinstituut voor grotere spelers. “Samenwerking is nodig om het vliegwiel van werven-opleiden-ontwikkelen meer snelheid te geven”, stelt hij. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.
Reacties 0