Groeiend Plus investeert fors in vernieuwing

Groeiend Plus investeert fors in vernieuwing

Supermarktketen Plus heeft zijn omzet vorig jaar met 1,5 procent zien groeien tot 2,26 miljard euro. De retailer trekt de komende drie jaar tweehonderd miljoen euro uit voor onder meer winkelvernieuwing en onlineverkoop, zo laat directeur Jan Brouwer weten aan Het Financieele Dagblad.

Plus schrijft de omzetgroei toe aan de ‘aangescherpte commerciële koers’ en de vele investeringen in de winkels. Die bedroegen in de afgelopen twee jaar bijna negentig miljoen euro. De omzetgroei leidde in combinatie met gunstigere leveranciersvoorwaarden en kostenbesparingen in de logistiek tot een verbetering van het resultaat. De operationele ebitda steeg met 4,3 procent tot 83,1 miljoen euro, terwijl het operationeel resultaat van 48,1 naar 51,2 miljoen groeide.

Door het opvoeren van de investeringen voorziet Plus voor dit jaar een daling van het operationeel resultaat. Brouwer verwacht dat de omzet de komende jaren met tien procent kan groeien door het verbeteren van de bestaande winkelformule. Zo worden dit jaar vier of vijf winkels omgebouwd tot het nieuwe Briljant 2.0-concept.

Online wil Plus dit jaar ‘beheerst groeien’ met twee tot drie procent. Met een gemiddelde artikelwaarde van twee euro zal onlineverkoop voor een supermarkt volgens Brouwer altijd verliesgevend zijn. “Maar er zijn tal van activiteiten in een supermarkt die niet rendabel zijn, zoals de koffiehoek of zuivelproducten.” De overstap naar een nieuw gemechaniseerd distributiecentrum moet klanten onder meer lagere prijzen en een ruimer assortiment opleveren.

Brouwer verwacht niet dat pure online players een groot aandeel in de markt voor dagelijkse boodschappen zullen krijgen. “Vaak hebben ze niet zo’n compleet assortiment als een supermarkt, ze weten zich geen raad met retourstromen en moeten dezelfde inkoopprijzen zien te krijgen.” Bovendien staat de supermarktwereld volgens hem niet stil. “Als er ergens wordt geïnnoveerd, is het wel bij supermarkten.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!