Beter Bed heeft zijn nettowinst in 2016 met bijna zestien procent zien dalen tot negentien miljoen euro. De beddenverkoper boekte meer omzet, maar had ook te maken met hogere kosten.
De hogere uitgaven aan onder meer IT, e-commerce, expansie en overnames zijn in lijn met de strategie, zegt ceo Ton Anbeek in een toelichting op de jaarcijfers. “Met uitzondering van Duitsland hebben alle landen binnen de groep de in de strategie vastgelegde doelen weten te behalen.” Het achterblijven in Duitsland wijt hij aan de vertraagde invoering van een nieuw webshopplatform en de toetreding van onlinespelers met ‘one size fits all-matrassen. “Zij ‘kopen’ tegen extreem hoge acquisitiekosten marktaandeel”, aldus Anbeek.
De ebitda daalde vorig jaar met 8,7 procent tot 37,5 miljoen euro, een iets sterkere daling dan eerder verwacht. De verwachtingen voor 2017 hangen vooral af van de ontwikkelingen in Duitsland. Met de definitieve oplevering van het nieuwe webshopplatform verwacht Beter Bed daar in de loop van de eerste helft van het jaar verbetering.
Eerder maakte Beter Bed al bekend in alle markten behalve Duitsland te zijn gegroeid in omzet. In België was de stijging met bijna 31 procent het sterkst, terwijl de omzet in Nederland met bijna twintig procent steeg. Het totaal aantal vestigingen van het concern nam met ongeveer vijftig toe, met 108 nieuwe winkels en 63 sluitingen.
Reacties 0