Jumbo aast op kwart marktaandeel

Jumbo wil zijn marktaandeel vergroten van de huidige negentien tot 25 procent. Dat laat topman Frits van Eerd weten in NRC.

De supermarktketen kan ‘nog heel wat stappen zetten’, zegt Van Eerd. Hij noemt e-commerce en thuisbezorging van boodschappen als voorbeeld. “Daar hebben we inmiddels een kleine honderd miljoen in zitten, met een omzet die nog erg klein is.” Jumbo zal zich volgens hem niet zo snel richten op andere branches, omdat ‘alles zo vreselijk competitief is’. “Met de formules die we hebben kunnen we nog jaren vooruit”, antwoordt Van Eerd op de vraag of hij denkt aan hotels en reizen.

Jumbo haalt momenteel anderhalf tot twee procent van de omzet uit de online activiteiten, zei cfo Ton van Veen eerder dit jaar. Ook is de webwinkel nog niet winstgevend. “Maar je hebt geen andere keuze dan mee te gaan met wat consumenten willen”, aldus Van Veen.

Het marktaandeel van Jumbo schommelt de laatste jaren rond de twintig procent. Dit jaar lanceert het naar verwachting een nieuw concept, waarbij elementen van Jumbo en La Place worden gecombineerd. Verder komen er dit jaar vijftien nieuwe winkels en een Foodmarkt.

RetailTrends