Morrisons rolt een slim systeem uit voor de bevoorrading van zijn bijna vijfhonderd supermarkten. De Britse retailer maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en machine learning om te voorspellen welke producten waar nodig zijn.
Het systeem is ontwikkeld door techbedrijf Blue Yonder en moet de efficiency verhogen, schrijft zakenkrant City A.M. De supermarktketen heeft de technologie inmiddels al zo’n anderhalf jaar getest. Morrisons gaf Blue Yonder onder meer drie jaar aan verkoopdata van iedere winkel, dat werd gecombineerd met de weergegevens om een algoritme te kunnen bouwen.
Het algoritme kan nu inschatten welke winkel hoeveel producten gaat verkopen. Weersvoorspellingen voor de komende twee weken worden meegenomen in de voorspelling, evenals evenementen die supermarktmanagers zelf kunnen toevoegen. Als het voorraadniveau verkeerd wordt ingeschat, leert het systeem van zijn fouten.
Het aantal lege plekken in de winkelschappen nam gedurende de pilot met dertig procent af. Dit jaar gaan alle productcategorieën, op kleding na, over naar het nieuwe systeem.
Reacties 0