De taal en multidomeinstrategie weerhouden Coolblue nog van verdere expansie in het buitenland. “We groeien hard en wat we hier leren zou in het buitenland ook goed kunnen werken. Maar het is nu nog niet het moment”, zegt topman Pieter Zwart tegenover Marketing Online.
Coolblue is al actief in Nederland en Vlaanderen en plaatste recent een vacature voor een ‘vertaalbaas’, die ervoor moet zorgen dat de Nederlandse retailer ‘klaar is om de wereld te veroveren’. Er wordt hard aan de buitenlandse expansie gewerkt, zei Zwart al eerder.
Hij ziet het echter niet zitten om met 160 verschillende domeinnamen naar het buitenland te gaan. “Als we dat hebben opgelost, kunnen we gaan nadenken over win welk land er mensen wonen die blij zouden worden van Coolblue.” Dat is volgens Zwart ‘ongetwijfeld’ Duitsland, maar andere landen ‘misschien ook wel’.
Zwart wil onderzoeken in welk land Coolblue ‘het snelst kan leren’. “Mensen roepen altijd snel ‘Duitsland’, maar waarom zouden we überhaupt stoppen bij een land?” De internationale schaalbaarheid bestempelt hij als ‘de typische competentie’ die hij wil leren. “Maar het zijn vraagstukken waar ik nu nog niet van wakker van lig.”
Mieke van Engelen 8 jun, 18:17