HEMA wil ieder jaar meer internationale winkels openen dan het jaar ervoor. De Nederlandse retailer heeft de ambitie om een wereldmerk te worden, maar focust zich voorlopig op de landen waar het nu al actief is. Dat zei internationaal directeur Richard Flint donderdag op het congres What’s Going on in Retailing?!.
HEMA telt momenteel meer dan zevenhonderd vestigingen in zeven landen. De retailer opende vorig jaar vijftien nieuwe filialen in het buitenland, waarvan het merendeel in Frankrijk. Dit jaar worden dat er significant meer, verklapt Flint, die in november overkwam van Nike. “Ook in 2018 en 2019 openen we aanzienlijk meer winkels.”
De meeste nieuwe internationale winkels komen in Frankrijk, waar onlangs in Marseille de vijfde flagshipstore van het land werd geopend. De internationale strategie van HEMA bestaat volgens Flint uit twee pijlers: ‘establish and leverage the brand’. Het merk is volgens hem met 52 winkels in Frankrijk inmiddels voldoende gevestigd om er groots uit te rollen. “Daar zie ik veel potentie.”
Flint verwacht dat het merk in Duitsland over een jaar voldoende gevestigd is, gevolgd door Spanje eind 2018 en het Verenigd Koninkrijk medio 2019. De retailer kijkt voor nieuwe winkels naar de belangrijkste steden, waarbij zijn online penetratie een belangrijke graadmeter is.
De internationalisatie heeft volgens hem als voordeel dat HEMA de innovatie ook in ons land kan versnellen. “We exporteren HEMA snel, maar we importeren het net zo snel terug.” Als voorbeeld wijst hij op het internationale winkelconcept, dat momenteel in ons land wordt uitgerold. Omgekeerd wil hij het in Nederland geïntroduceerde loyaliteitsprogramma internationaal uitrollen, om ‘een beter zich op de internationale klant’ te krijgen.
Reacties 0