De pogingen van de Europese Commissie een digitale interne markt te creëren in Europa hebben nog weinig concrete resultaten opgeleverd. Verschillen in nationale regels remmen nog te vaak grensoverschrijdende handel af, zo stelt Detailhandel Nederland.
Brussel kondigde twee jaar geleden aan grensoverschrijdende handel voor zowel consument als retailer net zo makkelijk te willen maken als binnen de eigen landsgrenzen. Hoewel de intenties volgens Detailhandel Nederland ‘veelbelovend’ zijn, moet er volgens de brancheorganisatie nog veel meer gebeuren om die te realiseren. De focus moet daarbij liggen op de aanpak van de verschillen in consumentenbescherming en de vereenvoudiging van grensoverschrijdende btw-procedures.
De focus lag volgens Detailhandel Nederland op de verkeerde onderwerpen of lidstaten durven niet verder te kijken dan hun eigen belangen. ‘Het besef mist dat de digitale interne markt en de fysieke interne markt niet van elkaar gescheiden kunnen worden’, stelt de branchevereniging.
Uit eigen onderzoek van Detailhandel Nederland blijkt dat een op de vijf winkeliers graag wil groeien over de grens, maar dit niet doet door uiteenlopende regels. De organisatie roept de Europese Commissie, het Europees Parlement, en de nationale overheden op om de afspraken voor een interne markt waar te maken.
Reacties 0