In het centrum van Groningen opent dinsdag een gemakswinkel waarin elementen van Jumbo en La Place worden gecombineerd. “Je kan er boodschappen doen, vers bereid eten meenemen en het ter plekke opeten”, vertelt directeur innovatie en formule Colette Cloosterman-van Eerd aan het Algemeen Dagblad.
De eerste gezamenlijke ‘Foodmarkt City’ moet in veel andere binnensteden navolging krijgen. Jumbo kan door de overname van La Place ‘een enorme versnelling’ maken in horeca, stelt Cloosterman. Het Veghelse concern heeft zelf al drie Foodmarkten. “La Place weet als geen ander hoe je dat op weinig vierkante meters doet.”
La Place dreigde net zo sleets te worden als voormalig zusterformule V&D, omdat eigenaar Sun Capital de uitbreidingsplannen van topman Bart van den Nieuwenhof dwarsboomde. “Wij verdiende het geld voor de groep, maar kregen niks terug om in te investeren”, stelt hij.
Van den Nieuwenhof besloot na een aanvaring met Sun te vertrekken bij La Place, maar de overname van Jumbo bracht daar verandering in. La Place zat volgens hem vast in een organisatie ‘die ondernemingszin de kop in had gedrukt’. “Nu zit ik aan tafel met een familie die visie heeft, die snel terrein wil winnen met La Place en voor de lange termijn gaat.”
Na de opening van de eerste gezamenlijke Jumbo en La Place in Groningen, is Den Bosch aan de beurt. Op termijn wil de retailer vijftig van deze ‘convenience stores’ openen.
Reacties 0