Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Albert Heijn, Zibr en Shell.
Albert Heijn
De Appie-app, wie kent hem niet? De mobiele applicatie van Albert Heijn krijgt eind volgende maand een flinke make-over. De app wordt onder meer ‘duimvriendelijk’, met een zoekfunctie onderin het scherm. Verder zijn er zowel functie verdwenen als nieuwe bijgekomen, schrijft iCulture, dat de betaversie probeerde. Zo is er ruimte gemaakt voor de Allerhande Box, maar is de zelfscanner tijdelijk verwijderd omdat die niet goed functioneerde. Daar wordt nu een aparte app voor ontwikkeld, maar later moet hij weer terugkeren in Appie.
De functie ‘Actueel’, die al geruime tijd niet meer werd bijgehouden, is uit het menu verdwenen. Ook ‘Wat vind jij?’ en ‘Instellingen’ zijn daar niet meer terug te vinden. Verder is de boodschappenlijst aangepast, waardoor de afbeeldingen en prijzen van de producten erbij komen te staan. De vernieuwde Appie-app wordt op 26 juni gelanceerd.
Zibr
Voor lokale winkeliers is het vaak lastig opboksen tegen grote ketens, al was het maar omdat het opzetten van een webshop met thuisbezorgdienst een stuk lastiger is. Steeds vaker schieten nieuwe bezorgplatforms uit de grond om dat uit handen te nemen. Zo doet Boodschapjes.com dat voor zelfstandige supermarkten. Zibr richt zich op Amsterdamse speciaalzaken die ‘geroemd worden om hun vakmanschap en goede service’.
Zibr werkt bijvoorbeeld voor banketbakkers, bloemisten en wijnhandels, maar brengt ook stomerijgoed terug. Via de Zibr-app zijn de aangesloten winkels zichtbaar en kunnen consumenten direct bestellen. De fietskoeriers van het platform brengen de bestelling vervolgens zo snel mogelijk aan huis in het grootste deel van Amsterdam. Naar eigen zeggen gebeurt dat in 87 procent van de gevallen binnen een uur. Binnenkort breidt Zibr uit naar Rotterdam, Utrecht en Den Haag.
Shell
Als je voor kleding en boodschappen niet meer naar de winkel hoeft, waarom voor benzine dan nog wel naar het tankstation? In vijf Rotterdamse wijken hoeft dat niet meer. Shell bezorgt daar sinds deze week benzine bij klanten aan huis. De bezorgkosten bedragen 3,95 en bestellen, afrekenen en eventueel annuleren gaat via de Shell TapUp-app.
Klanten betalen een gemiddelde van de benzineprijs van de tankstations in de regio. Een specifiek aantal liters bestellen kan niet, de auto wordt altijd volgetankt. Klanten hoeven niet thuis te blijven voor de service, maar moeten als ze er niet zijn wel hun benzineklepje open laten staan. De kans dat de bezorgservice wordt uitgebreid naar heel Nederland, noemt een woordvoerder tegenover RTL Z onwaarschijnlijk. Wel zou het in andere grote steden kunnen worden uitgerold, waar voldoende klanten zijn.
Reacties 0