Amazon in actie tegen showrooming

Amazon heeft een patent verkregen voor het manipuleren van online prijsvergelijkingen in winkels. De patent met de naam Physical Store Online Shopping Control behelst een techniek dat Amazon in staat stelt in te haken op surfgedrag van consumenten.

Amazon wil klanten die gebruiken maken van het wifinetwerk van de winkel op verschillende manieren kunnen benaderen. Zo kunnen ze de site van de concurrent blokkeren of de klant omleiden naar een productpagina van Amazon. Verder is het mogelijk om het bewuste product tegen dezelfde prijs als de concurrent aan te bieden of een winkelmedewerker te sturen om de klant van advies te voorzien.

Het patent is voor het eerst in 2012 aangevraagd, maar pas recent door Amazon verkregen. De aanvraag is opvallend omdat Amazon fysieke winkels juist beconcurreerd met lagere prijzen, wat showrooming in de hand werkt.

De Amerikaanse etailer is de laatste tijd flink actief met eigen winkels. Zo zijn er in eigen land enkele boekenwinkels, een geautomatiseerde supermarkt en werd onlangs supermarktketen Whole Foods overgenomen.

RetailTrends

De week in vier tweets

RetailTrends tipt wekelijks uitingen die een beeld geven wat zich zoal buiten...