A.S. Watson krijgt er dit jaar wereldwijd veertienhonderd nieuwe winkels bij. Vijfhonderd daarvan worden geopend in China en van de overige openingen vindt een substantieel deel plaats in opkomende landen in Oost-Europa, Rusland, Turkije en Oekraïne. 

Het moederbedrijf van Kruidvat investeert de komende drie jaar bovendien 160 miljoen dollar in technologie, logistiek en personeelstrainingen. Dat vertelt coo Malina Ngai Man-lin tegenover de South China Morning Post. A.S. Watson wil zo competitief blijven in een snel veranderend winkellandschap, waarbij online steeds meer aan populariteit wint.

Het concern gebruikt het geld onder meer voor de implementatie van nieuwe technologieën, e-commercetools en big data analytics. Er was lang de angst dat de online strategie kannibaliseerde op de omzet van fysieke winkels. “Maar na het analyseren van de data over de afgelopen twee jaar kwamen we tot de ontdekking dat consumenten die zowel in onze winkels als online iets kopen, gemiddeld 2,5 tot drie keer meer uitgeven dan de mensen die alleen in de fysieke winkels komen”, aldus Ngai.

A.S. Watson zag zijn totale online omzet vorig jaar met 46 procent toenemen, maar het omzetaandeel blijft beperkt tot ‘een paar procent’. In het Verenigd Koninkrijk wordt inmiddels tien procent van de omzet online geboekt.

A.S. Watson telt 13.300 winkels, verdeeld over dertien formules in 25 landen. Naast Kruidvat vallen onder meer ook Trekpleister, Ici Paris XL, Superdrug en The Perfume Shop onder A.S. Watson. De omzet lag vorig jaar op 19,4 miljard dollar, ongeveer evenveel als een jaar eerder.