Door Wouter van der Ley
Partner bij Blue Ocean Company
We roepen allemaal dat de kaalslag in de winkelstraat veroorzaakt wordt door de snelle opmars van onlineshoppen. Soms wordt er nog bij verteld dat er ook sprake is van een veel te groot aandeel winkelmeters. Beide aspecten zijn ongetwijfeld het geval, maar is er niet nog een derde en zeer belangrijke reden aan te voeren voor de grote druk op het fysieke winkelen?
De consument maakt massaal andere keuzes voor de euro’s in zijn portemonnee. Minder geld naar kleding en meer naar reizen en uit eten. We zien een enorme toename van de omzet in de horeca en ook in het luxe segment van de supermarkten. Luxueuze thuismaaltijden en de uitgaven aan ‘een lekker bakje koffie’ zijn enorm toegenomen. Het aantal gelegenheden om zo’n lekker bakje koffie te drinken is excessief gegroeid. En dan heb ik het nog niet over het geld dat we spenderen om verbonden te zijn. Naast de kosten om te leven gaan de eerste uitgaven naar onze smartphones, tablets, laptops en netwerk.
Hierin zit duidelijk een sociaal element. Veel jonge mensen worden getriggerd door de belevingen die het goed doen op social media. We kunnen ervan vinden wat we willen, maar hun gedrag wordt bepaald door de vraag: ‘Hoe krijg ik een populaire post op Snapchat of Instagram?’ In een restaurant worden er eerst foto’s van de gerechten genomen en gepost voordat wij onze eerste hap kunnen nemen.
Op dit vlak hebben we het in de winkelstraat volledig laten afweten. Ja, we krijgen sporadisch een kopje koffie of een glaasje alcohol aangeboden op de winkelvloer. Maar dit leidt nog niet tot massale aandacht op social media. Het is niet verrassend dat de impact ervan op de horeca nihil is. Warenhuizen als een V&D hebben deze slag gemist, terwijl daar toch echt een mogelijkheid ligt om ontmoetingsplekken te creëren. Naast een La Place-achtige oplossing kunnen entertainment- en zelfs fitnessmogelijkheden binnen warenhuizen en winkelcentra aantrekkingskracht genereren voor grote groepen mensen.
Ongetwijfeld is de groei van de online omzet een zeer belangrijke reden van het terreinverlies van de winkelstraat. Maar laten we vooral de drijfveren van mensen om in beweging te komen en te socializen niet uit het oog verliezen. Wij moeten een optimale beleving bieden die ook nog is te vertalen in een social media-moment.
Bron: RetailTrends 6
Reacties 0