Omzet Primark plust met 21 procent

Omzet Primark plust met 21 procent

De omzet van Primark ligt in de eerste veertig weken van zijn gebroken boekjaar 21 procent voor op het jaar ervoor. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten komt de groei uit op dertien procent. Dat blijkt uit cijfers die moederbedrijf Associated British Foods heeft gepubliceerd.

De groei is voornamelijk afkomstig van nieuwe winkels. Primark beschikt over dertien procent meer winkelmeters dan een jaar eerder. Ook de vergelijkbare omzet zou zijn toegenomen. Primark liet het vorige kwartaal nog weten dat de vergelijkbare omzet in het eerste halfjaar stabiel was, mede doordat die in Nederland onder druk staat. 

In het derde kwartaal van het gebroken boekjaar werd vooral meer verkocht in aanloop naar Pasen. Vorig jaar zorgde onder meer het slechte weer nog voor tegenvallende verkopen. Vooral in het Verenigd Koninkrijk is Primark naar eigen zeggen hard gegroeid. De omzet ligt er negen procent voor op een jaar eerder, waardoor het marktaandeel verder oploopt.

De operationele winstmarge van Primark is teruggelopen van 11,7 naar tien procent, doordat de keten meer geld kwijt is aan inkopen door een sterke dollar. De modeketen verwacht geen verdere daling, onder meer doordat er minder wordt afgeprijsd.

Primark opende in zijn derde kwartaal tien nieuwe winkels, waaronder twee in Nederland. De openingen in Zwolle en Hilversum brachten het totaal in ons land op achttien vestigingen.

Reacties 1


Henk de Vente 8 jul, 14:36

Anders dan dat de kop doet vermoeden, zijn de cijfers niet heel best te noemen. 13% meer verkoopmeters en bijna 2% minder verkoopmarge moet volgens mij resulteren in een afname van de operationele winst.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!