‘Supers profiteren van lucratief speciaalbier’

Supermarkten liften mee op de groeiende vraag naar speciaalbier. Waar regulier pils veelal met hoge kortingen wordt verkocht, zit op speciaalbieren nog ‘een zeer gezonde marge’, zegt exportmanager Rick Kempen van groothandel Bier & Co tegen RTL Z.

Jumbo, Albert Heijn en Vomar laten weten de vraag naar speciaalbier flink te zien toenemen. Zo groeit de verkoop van zowel alcoholvrij- als speciaalbier bij Albert Heijn met zo’n twintig procent. Vomar spreekt van ‘een sterke omzetgroei’, die ten koste gaat van dranken als wijn en gedestilleerde dranken. 

Zo’n zestig procent van het reguliere bier in supermarkten wordt volgens Kempen met ‘stuntprijzen’ verkocht. Met speciaalbieren zal dat volgens hem niet snel gebeuren. “Kleine brouwers kunnen zich dat niet veroorloven.” Bovendien zullen klanten hen dan diskwalificeren en scharen onder de ‘grote onpersoonlijke brouwers’, stelt hij.

Zo’n veertig procent van de bierdrinkers gaat wel eens naar een specifieke supermarkt of slijter om speciaalbier te kopen, bleek vorige week uit het Nationale Bieronderzoek van brancheorganisatie Nederlandse Brouwers. Ook noemt bijna zeventig procent van de ruim tweeduizend ondervraagden het toegenomen bieraanbod in supermarkten ‘zeer aansprekend’.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!