Hubo wil de helft van de specialistische dhz-markt

Hubo wil de helft van de specialistische dhz-markt

DGN retail heeft zijn omzet en winst vorig jaar zien oplopen. De omzet van het doe-het-zelfconcern van Euretco groeide met negen procent naar 101,6 miljoen, terwijl de winst klom van 748 duizend euro naar 1,9 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag dat afgelopen maand is ingediend.

DGN telde aan het eind van het jaar 220 aangesloten ondernemers van Hubo en Multimate, zes minder dan een jaar eerder. Hun geschatte omzet liep terug van 234,4 naar 225,1 miljoen euro. De oud-op-oud winkelomzet steeg volgens DGN echter met circa één procent.

Het dhz-concern laat in het jaarverslag weten in 2020 één formule over te willen houden: Hubo. Er wordt onder meer gewerkt aan een testwinkel 2020, die samen met een bestaande ondernemer dit jaar wordt gelanceerd. Onlangs werd al bekend dat de webshops voor Hubo en Multimate in de pijplijn zitten.

DGN verwacht dat er in 2020 nog maar ruimte is voor grofweg twee richtingen in de dhz-markt. Enerzijds zijn er generalisten als Hornbach en Bauhaus die het van grote volumes en kleine prijzen moeten hebben. DGN ziet voor zichzelf kansen weggelegd in de specialistische markt, vanwege de lokale kracht van zijn ondernemers. Binnen dit segment gaat zo’n zeshonderd miljoen euro omzet om, waar Hubo in 2020 de helft van voor zijn rekening wil nemen.

DGN ziet in toenemende mate concurrentie van traditionele bouwmarkten als Gamma, Praxis en Karwei, die de hoek van het specialisme op bewegen. Die verandering is volgens directeur Gertjo Janssen echter moeilijk te realiseren met veelal eigen winkels.

Lees op RetailTrends meer over de strategie van DGN retail richting 2020.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends