Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailTrends tipt wekelijks uitingen op de sociale kanalen, buitenlandse nieuwssites en andere media die een beeld geven van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Vandaag: de week in vijf quotes.
"Dit is een middelvinger naar alle merken, niet alleen naar Birkenstock"
Dat Amazon en Birkenstock op zijn zachtst gezegd geen vrienden zijn, is geen nieuws. Vorig jaar haalde het sandalenmerk zijn producten al van het platform af, vanwege 'onacceptabele handelspraktijken die het merk schaden'. Nu Amazon via wederverkopers toch producten van Birkenstock blijkt aan te bieden, is ceo David Kahan furieus. Hij beschuldigt Amazon van 'moderne piraterij' en heeft zijn retailers duidelijk gemaakt dat wie niog schoenen aan Amazon aanbiedt, voorgoed wordt verstoten > http://wapo.st/2vdGZlV
"Langzamer dan vandaag zal de wereld nooit meer bewegen"
Voor McDonald's-topman Steve Easterbrook is de keuze simpel: wachten op disruptie of zelf de disruptor zijn. "Mensen zijn gewend te leven via een druk op de knop", aldus de ceo. Om concurrerend te blijven kan McDonald's alleen maar net zo snel zijn in het zich daaraan aanpassen. De technologische ontwikkelingen staan vandaag op het langzaamste punt, weet hij. "Want morgen gaat het alleen maar sneller" > http://bit.ly/2w5Rnbs
"Amazon laat zien dat Targets strategie de juiste is"
De overname van Whole Foods door Amazon heeft nogal wat paniek gezaaid in het Amerikaanse retaillandschap. Maar niet bij Target, als we ceo Brian Cornell mogen geloven. De tweede grootste winkelketen van de Verenigde Staten is druk bezig met 'het Target van morgen' en steekt daartoe onder meer zeven miljard in het opkalefateren van zeshonderd winkels. Tegelijkertijd wordt een netwerk van nieuwe, kleinere winkels uitgerold. Amazons stap laat juist zien dat Target op de goede weg is, meent Cornell. "Het laat zien dat winkels nog steeds belangrijk zijn." > http://for.tn/2tP34qE
"Supermarkten ontgoochelen de consument nog te veel"
In 'klassieke retailsystemen' is het verlies aan groenten en fruit bij de consument dertig procent, stelt ceo Hein Deprez van foodconcern Greenyard. "De keten heeft zich misschien geoptimaliseerd, maar het duwt het product in de handen van de consument, terwijl de kwaliteit niet altijd optimaal is." Het is volgens hem de reden waarom de consumptie van groente en fruit de laatste twintig jaar gelijk gebleven is. De oplossing: een loyale en duurzame keten, waarbij leveranciers niet meer tegen elkaar uitgespeeld worden > http://bit.ly/2eSQQq8
"Dit is niet onze laatste overname"
Michael Kors heeft de smaak te pakken. Direct na de overname van Jimmy Choo liet topman John Idol weten dat het daar zeker niet ibj zou blijven. Hij is vastbesloten een 'luxegroep' te creëren, zoals in het strategisch plan richting 2020 beschreven staat. Beleggers zijn minder enthousiast. Het aandeel Michael Kors daalde prompt met ruim vier procent na de bekendmaking van de overname > http://cnb.cx/2vOTPEh
Reacties 0