RetailTech: McDonald's zet bestelrobot op straat

RetailTech: McDonald's zet bestelrobot op straat

RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: McDonald's, Albert Heijn en Shein.

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: McDonald's, Albert Heijn en Shein.

McDonald's

Een Big Mac-menu met cola, Franse frietjes en wat extra frietsaus: een bestelling die met gemak kan worden opgenomen door een AI-robot. Toch? Zo dacht McDonald's er ook over. En dus heeft de Amerikaanse fastfoodketen geëxperimenteerd met de inzet van een AI-robot, die de bestellingen aan honderden drive-thru's opnam.

Dat liep echter niet helemaal vlekkeloos: niet zelden zorgde het klantcontact onder klanten voor een heleboel frustraties. In de praktijk zorgde de gerobotiseerde medewerkers vaak voor onduidelijkheid, omdat de bestelling van klanten niet goed werd begrepen. Zo'n Big Mac kon zomaar een salade worden. En dus stopt McDonald's, nog vóór de proeftijd van de bot is afgelopen, volgens Business Insider met het experiment. Voortaan krijgen menselijke medewerkers hun plek voor de speaker weer terug.

Shein

Shein gaat binnenkort, in aanloop naar zijn beursgang in Londen, mogelijk nog sneller kledingitems produceren en leveren aan zijn (westerse) klant. Dat de e-commercespeler een time to market heeft waar veel retailers en merken alleen maar van kunnen dromen (binnen 28 dagen) is al wel langer duidelijk; de Chinese e-commercespeler kent er zijn grote succes aan toe. Shein wil die tijd echter verder verkorten, en heeft hier AI-technologie voor gelanceerd. In samenwerking met een externe partij wordt AI ingezet om het ontwerpen, plannen en produceren van modeartikelen verder te automatiseren. Het doel: nieuwe shirts en broeken moeten in slechts 5 dagen van tekentafel tot product worden gerealiseerd.

Albert Heijn

Circa een jaar na het lanceren van zijn 'Bèta-hoekje' in de app, zet Albert Heijn zijn volgende stap in de toepassing van generatieve AI. Sinds deze week kunnen klanten met de tool 'Scan & Kook' een foto maken van een ingrediënt. Op basis daarvan zoekt de app naar recepten die zijn afgestemd op het klik- en zoekgedrag van de appgebruiker. De recepten die worden aangedragen door de app, kunnen eenvoudig worden geconverteerd naar een boodschappenlijst.

Naast het verkopen van nieuwe producten zegt Albert Heijn met de nieuwe tool voedselverspilling verder te willen bestrijden. Zo zegt de keten zijn klanten te motiveren om maaltijden te maken met ingrediënten die in de koelkast tegen hun houdbaarheidsdatum lopen, of voedingsmiddelen die al wat langer in de fruitmand liggen.

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!