Biologische fastfoodketen The Barn opent in augustus een tweede filiaal in het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne. Eind volgend jaar moet de teller op acht vestigingen staan, vertelt mede-eigenaar Joost Leendertse in Het Financieele Dagblad.

De eerste winkel van The Barn werd vorig jaar geopend op de Amsterdamse Zuidas. Klanten kunnen daar terecht voor gerechten die honderd procent biologisch zijn. Ook alle andere zaken zijn biologisch of gemaakt van oud of hergebruikt materiaal. Zo is een drankflesje volledig plantaardig en dus afbreekbaar, vertelt Leendertse. “Maar het is daardoor wel duurder dan een gewoon plastic flesje: 24 cent per stuk, in plaats van 3 cent.”

Om de prijzen in de hand te houden, werkt The Barn volgens hem heel efficiënt. Zo moeten klanten een bestelling plaatsen via een app of bestelzuil, wordt er met seizoensproducten gewerkt en is er ‘in detail onderhandeld over alle kosten in de keten’. “Er is in de biowereld meer bereidheid om daarover mee te denken”, aldus Leendertse. 

The Barn gaat in ons land de concurrentie aan met onder meer Burger Bar en de Burgermeester, evenals goedkopere burgerketens en retailers als AH to go en HEMA. Leenderts denkt dat er in ons land ruimte is voor zo’n twintig filialen en wil daarna naar het buitenland expanderen.