Deze biologisch burgerketen lonkt naar het buitenland

Deze biologisch burgerketen lonkt naar het buitenland

Hippe burgerbars zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het horeca-aanbod in Nederland. De Burgermeester en Burger Bar proberen klanten weg te houden van goedkopere fastfoodketens als McDonald’s en Burger King. Ook The Barn neemt het op tegen deze Amerikaanse grootmachten. 14 augustus gaat in het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne de tweede winkel open. In Amsterdam laat de biologische burgerbar zien wat we mogen verwachten.

Het eerste restaurant van The Barn opende 14 september vorig jaar zijn deuren op de Zuidas in Amsterdam. Het concept komt uit de koker van ondernemers Joost Leendertse en Roel Bloemen. Zij staken het nodige eigen kapitaal in hun avontuur en vonden daarnaast steun bij ABN Amro. Het motto van het takeawaybedrijf is ‘from stable to table’.

Het interieur van de conceptstore in Amsterdam is ontwikkeld door Suzanne Holtz Studio.  De rode houten achterwand met schuifdeuren, de gehele keuken, het baanwood en de grijze straatsteentjes moeten volgens het bureau bijdragen aan de beleving van het merk. Een hypermoderne boerenstal, noemt The Barn het zelf.

The Barn omschrijft zichzelf als een ‘honderd procent organische fastfoodketen’. Klanten kunnen er terecht voor gerechten die honderd procent biologisch zijn. Ook alle andere zaken zijn biologisch of gemaakt van oud of hergebruikt materiaal. Zo is een drankflesje volledig plantaardig en dus afbreekbaar, vertelt Leendertse in Het Financieele Dagblad. “Maar het is daardoor wel duurder dan een gewoon plastic flesje: 24 cent per stuk, in plaats van 3 cent.” Om de prijzen in de hand te houden, werkt The Barn volgens hem heel efficiënt. Zo moeten klanten een bestelling plaatsen via een app of bestelzuil, wordt er met seizoensproducten gewerkt en is er ‘in detail onderhandeld over alle kosten in de keten’. “Er is in de biowereld meer bereidheid om daarover mee te denken”, aldus Leendertse. 

The Barn wil eind volgend jaar acht vestigingen in ons land hebben en ziet in ons land uiteindelijk ruimte voor zo’n twintig filialen. Daarna gaat het concept de grens over, vertelt de foodretailer op zijn website: ‘Internationale uitbreiding en franchising naar Oslo, Kopenhagen, Berlijn en Stockholm lonkt’.