De omzet van Specsavers in Nederland is het afgelopen boekjaar gestegen tot ruim 135 miljoen euro. Dat is zo’n zes procent meer dan een jaar eerder, zo laat de Britse retailketen weten.
Specsavers verkocht naar eigen zeggen zowel meer brillen als hoortoestellen en contactlenzen. De omzetgroei voor optiek kwam boven de tien procent uit ten opzichte van een jaar eerder. De omzet uit de horendivisie daalde echter met liefst twaalf procent, doordat de prijzen met zo’n dertig procent terugvielen.
De retailer trok het afgelopen jaar ruim een half miljoen consumenten in ons land. Circa een kwart van de verkochte brillen en hoortoestellen komt momenteel bij Specsavers vandaan.
De Britse retailer heeft zowel in omzet als marktaandeel groei gerealiseerd, stelt algemeen directeur Remko Berkel. Ook dit jaar verwacht hij verdere groei in zowel de oog- als hoorzorg. “Met nog eens zes openingen na de zomer liggen we op schema om de doelstelling van tien tot vijftien nieuwe winkels in dit boekjaar te realiseren.”
Specsavers laat bij de bekendmaking van zijn jaarcijfers nog maar eens weten de opmars van off- en online brillenverkopers ‘zorgelijk’ te vinden. Zo zou bij ruim één op de drie optiekwinkels oogmetingen worden uitgevoerd, terwijl er niet altijd een gediplomeerde opticien aanwezig is. Berkel pleit voor een volledige regulering en bescherming van het beroep om de kwaliteit van de oogzorg in Nederland te borgen. Hij zegt op deze manier ‘de wildgroei van brillencowboys’ tegen te willen gaan.
Specsavers was vorig jaar wereldwijd goed voor een omzet van 2,3 miljard pond (2,6 miljard euro), wat gelijkstaat aan een groei van 6,6 procent. Nederland is met 126 winkels na thuisland het Verenigd Koninkrijk en Australië de grootste afzetmarkt.
Reacties 0