Het beste van RetailTrends: week 31

RetailTrends.nl richt zich op voor de retail relevante achtergronden met onder meer tips, video's, fotoreportages, columns, expertartikelen en whitepapers. RetailNews zet de vijf meest gelezen artikelen van afgelopen week op een rij.

Pure kunst, die Action
Soms nestelt een gedachte, een idee, zich zo diep in je brein dat je op den duur gaat denken: het is geen gedachte, geen idee, het is de waarheid. Zo denkt Hans Verstraaten sinds een tijdje dat de Action geen winkelketen is, maar een kunstwerk. Een groot en groots kunstwerk, een gesamtkunstwerk, bedacht door de voormalige Gerrit Rietveld Academie-studenten Eric van Dullemen en Sylvia Aerts.

Zo ziet een Muji met groente- en fruitmarkt eruit
Muji, de Japanse retailer die in ons land vaak met HEMA wordt vergeleken, heeft zijn wereldwijde flagshipstore in Tokio vernieuwd. De winkel is uitgebreid met een groente- en fruitmarkt en biedt nu ook een eigen ‘tiny house’ te koop aan.

Matt Sleeps: allesbehalve een saaie matrassenverkoper
Hij was al de man achter de supermarktdisco, bubbelbadbioscoop en het tomatengevecht op de Dam. Sinds vorig jaar is Joep Verbunt – een van de sprekers op het komende Retail & Brands Festival – ook oprichter van startup Matt Sleeps, met als doel het kopen van een matras weer leuk maken. Zijn geheime wapen? Onderscheidende marketingstunts die we van zijn event/PR-bureau Shoreditch kennen.

Zo bindt Hunkemöller de online klant
Hunkemöller ging onlangs aan de slag met user generated content. Alles om het shopproces ‘echter en persoonlijker’ te maken, zo stelt de lingerieketen. Het is een van de tools waarmee de retailer zijn online ‘purchasing path’ inspirerender wil maken. E-commercemanager Bert Middendorp vertelt over de doelen met user generated content bij Hunkemöller en waar de online focus nog meer ligt.

Hoe The Footwearists de schoenenretail op zijn kop wil zetten
De plannen en visie van het Waalwijkse innovatiecentrum SLEM logen er niet om. De schoenenwinkel zoals we die kennen zou verdwijnen. Schoenen zouden gaan groeien vanuit plantaardige materialen en 3D-geprint worden op de winkelvloer. Het innovatielab opende eind vorig jaar nog zijn eerste eigen winkel, om een groot publiek kennis te laten maken met zijn innovaties. Een faillissement heeft nu een einde gemaakt aan SLEM, maar betekent niet het einde van het innovatie- en educatiecentrum. De activiteiten worden voorgezet onder de naam The Footwearists.

RetailTrends