Kijkshop voert serieuze gesprekken met een Duitse en Zweedse winkelketen over aansluiting bij zijn nieuwe platform. Dat stelt ‘creative missionary’ Ben Steenstra tegenover RTL Z.

Het people2people-platform Tone wordt volgende maand gelanceerd, met Kijkshop als eerste ‘klant’. Eerder bleek al dat het platform in de eerste twee jaar vijf tot zeven andere retailers aan zich wil binden. Welke retailers geïnteresseerd zijn en hoeveel commissie ze moeten afdragen, vertelt Steenstra niet. Wel laat hij weten dat Kijkshop als eerste klant gunstige voorwaarden krijgt.

Tone ging onlangs van start met een crowdfundingcampagne om minimaal een miljoen euro op te halen. De teller staat inmiddels bijna op zes ton. 

Via Tone kunnen consumenten straks advies geven aan andere consumenten, waarbij ze een commissie krijgen bij iedere transactie. Het platform dit jaar mikt op ruim acht ton aan provisie, gevolgd door 2,2 miljoen in 2018 en drie miljoen euro weer een jaar later. Als vijf tot zeven retailers zich aansluiten gaat de omzet omhoog naar 8,5 en 10,2 miljoen in respectievelijk 2018 en 2019, zo blijkt uit een prognose van Tone zelf.