'AI first' Picnic op koers voor honderd miljoen omzet

'AI first' Picnic op koers voor honderd miljoen omzet

Picnic gaat dit jaar voor het eerst een omzet van honderd miljoen euro halen. Dat is de verwachting van Michiel Muller, een van de oprichters van de app-only supermarkt.

Picnic ging in september 2015 van start. In het eerste jaar lag de omzet nog rond de vijftien miljoen euro. De afgelopen maanden heeft de boodschappenbezorger zijn bezorggebied flink uitgebreid. De huidige 24 steden zijn er vier keer meer dan eind vorig jaar. “En er komen elke week nieuwe steden bij”, zegt Muller tegenover RTL Z. Eerder liet hij al weten dat Picnic zo’n 65 duizend klanten telt.

De online boodschappendienst kreeg in maart een investering van honderd miljoen euro. Van dat geld wordt onder meer een nieuw distributiecentrum in Utrecht gebouwd, dat de verdere groei van Picnic moet faciliteren. Er werken momenteel zo’n duizend mensen bij het bedrijf. Over drie jaar zijn dat er volgens Muller zo’n tienduizend.

Picnic begon als een mobile first-bedrijf, maar wordt steeds meer ‘artificial intelligence (AI) first’, zegt cto Daniel Gebler tegenover Computer Weekly. Om de concurrentie voor te blijven, moet Picnic volgens hem blijven innoveren. “Alles wat we nu doen, zal over een paar jaar de standaard zijn in de markt.”

De rest van de sector bevindt zich volgens Gebler nu nog vooral in een ‘volgmodus’ en hij weet niet hoe zich dat gaat ontwikkelen. “Daarom kijken we niet naar onze concurrenten en spiegelen we ons niet aan hen. Onze focus is volledig gericht op klanttevredenheid en operational excellence.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!